لیتیوم چیست؟ آشنایی با ویژگی ها و کاربرد این فلز قلیایی | لیتیوم چیست

لیتیوم چیست؟ آشنایی با ویژگی ها و کاربرد این فلز قلیایی

امروز می خواهیم درباره ی یکی از هزار عنصر های جهان یعنی لیتیوم صحبت کنیم. همان طور که می دانید هر عنصری که در طبیعت وجود دارد یک کاربرد ویژه و خاص هم در طبیعت دارد . عنصری که امروز می خواهیم درباره ی آن صحبت کنیم و آن را مورد بررسی قرار دهیم عنصر لیتیوم می باشد.

عنصر لیتیوم چیست و چگونه کشف شد؟

لیتیوم عنصر سوم جدول تناوبی ما می باشد  و جزو آن دسته از فلزاتی می باشد که به آنها عنوان قلیایی بودن می دهند. همانطور که میدانید همه ی عنصر هایی که در جدول تناوبی قرار گرفته اند دارای ویژگی ها و خواص مختلف اند. علاوه بر ویژگی و خواص مختلف دارای نشانه ها و یا نماد های شیمیایی مختلفی هم هستند. برای مثال نماد شیمیایی و یا نشانه ی شیمیایی عنصر پرکاربرد و مهم لیتیوم Li می باشد.عنصر لیتیوم چیست و چگونه کشف شد؟

نام عنصر لیتیوم  خود  یونانی می باشد و از کلمه ی یونانی lithos گرفته شده است. این کلمه به معنی سنگ است. نماد شیمیایی و یا نشانه ی شیمیایی عنصر لیتیوم در جدول تناوبی نیز li می باشد. رنگ این عنصر قلیایی به رنگ نقره ای و سفید می باشد. این فلز قلیایی همچنین بسیار نرم است.

این فلز یعنی فلز لیتیوم همان طور که می دانید مانند هر نوع فلز ید و ان باید بگوییم که  این فلز اولین بار در سال 19 میلادی  توسط یک شیمیدان بزرگ کشف شده است. این شیمیدان بزرگ برزیلی بوده  و در یک معدن بزرگی از فلزات آن را کشف کرده است. فلز لیتیوم حتی تا یک قرن بعد تر  به صورت گسترده و جدی مورد استفاده قرار گرفت چون ویژگیهای آن به طور کامل کشف نشده بودند اما با گذشت زمان که با خاصیت ها ویژگی های آن آشنایی پیدا کردند از این فلز قلیایی پر کاربرد استفاده های بسیار زیادی کردند.

ویژگی های فلز لیتیوم چیست؟

لیتیوم جزو آن دسته از عنصرهای جدول تناوبی و همچنین جزو آن دسته از فلز های قلیایی میباشد که از ویژگی های جالب و مهمی برخوردار است. یکی از ان ها این است که این فلز یا به عبارتی دیگر این  فلز قلیایی با آب بسیار سریع واکنش می دهد و دلیل این که در زیر روغن نگه داری میشود هم همین است.  چرا که قدرت واکنش دهی لیتم با آب آنقدر سریع می باشد که  سریعا واکنش می دهند  و به اکسید تبدیل می شوند.

از ویژگی های جالب و خارق العاده ای که در ارتباط با این عنصر و یا این فلز قلیایی وجود دارد این است که  این عنصر یک قدرت خارق العاده در ارتباط با هدایت کردن جریان های الکتریکی دارد. و یا به عبارت دیگر می توان گفت که  این فلز قلیایی را می توان به عنوان یک  هادی که فعالیتی قابل قبول در ارتباط با جریان های الکتریکی دارند دانست و در این زمینه فعالیتی چشم گیر دارد. از ویژگی های دیگری که در ارتباط با این عنصر می توان بیان کرد نیز این است که  از آن جایی که  عنصری سبک است و یا به عبارتی می توان گفت که این فلز قلیایی جزو سبک ترین فلز های جدول دوره ای و یا همان جدول تناوبی ما می باشد. این عنصر و یا همان فلز قلیایی آنقدر سبک است که چگالی آن نصف چگالی لب می باشد و در صورتی که این فلز را در آب بیندازیم  فلز روی آب به حالت شناور باقی خواهد ماند.

کاربرد فلز لیتیوم چیست؟

کاربرد فلز لیتیوم چیست؟

این فلز جزو آن دسته از خاص ترین فلز ها در بخش فلزی جدول دوره ای و یا تناوبی می باشد. پس باید توقع این را داشت که زمانی که در ارتباط با کاربرد های آن ها قرار است که صحبت بشود حرف های زیادی برای گفتن داشته باشیم. این فلز قلیایی کاربرد های بسیار زیادی دارد.  از جمله صنعت های مهم که برای پیش بردن کار های خود از این فلز استفاده می کنند  می توان به صنعت های هوایی و صنعت های پزشکی و همچنین بسیاری از صنعت های دیگر نیز اشاره کرد. درست است که این عنصر با توجه به ویژگی های خاصی که دارد ممکن است در همه ی جای دنیا و در همه ی صنعت ها و منابع کاربرد داشته باشد اما همانطور که میدانید هر فلز و یا هر عنصر بالاخره یک کاربرد خاص دارد و برای یک موضوع خاص نیز قابل استفاده قرار می گیرد.

برای این فلز هم این موضوع جدا نیست و ویژگی هایی که دارد باعث شده است که کاربرد ویژه ی آن در تهیه و تولید  هیدروکسید باشد. علت این که از این فلز برای این محصول استفاده می کنند هم شرایط قرار گیری آن در دمای بالا می باشد. کاربردی که این فلز در وسایل آتش بازی و ترقه ها دارد را تقریبا بیشتر افراد می دانند. که به عنوان یک عنصر با واکنش دهی بسیار بالا است و همین موضوع هم باعث شده است که بسیار در این مورد قابل استفاده قرار بگیرد. مورد بعدی یا بهتر بگوییم کاربرد بعدی  این فلز  باید بگوییم که  کربنات های لیتیوم و سیترات های لیتیوم نیز تولید می شود. از کربنات ها و سیترات ها نیز  به عنوان تثبیت کننده برای حالت های مختلف بیمار ها در بیمارستان ها استفاده می کنند که به بهبود حال آنها بسیار کمک  می کند.

خطرات فلز لیتیوم چیست؟

در ارتباط با این فلز خطری وجود ندارد تنها در حالتی که این عنصر با آب در تماس باشد زیرا  واکنش دهی این عنصر با آب بسیار بالا است و ممکن است که آتش زا باشد.


اشتراک گذاری :



مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *