قرص منگنز و کاربرد آن در صنعت | قرص منگنز 75%

قرص منگنز و کاربرد آن در صنعت

اگر به دنبال سوال منگنز چیست هستید با آداک متال همراه شوید.هدف از این مقاله توضیح نحوه استفاده از منگنز (به صورت قرص منگنز) در تولید آلیاژهای آهنی و غیر آهنی (بیشتر آلیاژهای آلومینیوم) می باشد منگنز یک نوع فلز است که نمیتوان آن را به صورت آزاد در طبیعت پیدا کرد. هر کدام از فلزات طبق مشخصات فیزیکی و شیمیایی دسته بندی می شوند. منگنز جزو گروه هفتم در جدول تناوبی است و چون از نظر شیمیایی خصوصیات مشابه با گروه فلزات کروم و فلز آهن دارد در مجاورت و همسایگی آن ها قرار گرفته است.

بهتر است بدانید فلز آهن در گروه هشتم قرار گرفته و فلز کرم در گروه هفتم.عمده کاربرد منگنز در صنعت متالورژی در تولید فولاد (به صورت فرو منگنز، قرو سیلیکو منکنز و …) برای تولید آلیاژهای فولاد و همچنین در تولید آلیاژهای آلومینیوم ( به صورت قرص منگنز که معمولا دارای 75 درصد منگنز و بقیه پودر آهن یا فلاکس می باشد و تحت عنوان قرص منگنز 75% یا Mn tablet75% در بازار عرضه می گردد) مورد استفاده قرار می گیرد.

 Mn نماد عنصری این فلز است که عدد اتمی این فلز 25 می باشد.

آشنایی با منگنز و کاربرد آن در صنعت

ویژگی های فلز منگنز چیست؟

فلز منگنز از نظر ساختاری، از اتم های بلوری شکل تشکیل شده است که این ساختار بلوری در این فلز باعث شده است که این فلز انعطاف کافی نداشته باشد و نوعی فلز شکننده محسوب شود. فلز منگنز، یک عنصر آلیاژ محسوب میشود. زمانی که منگنز با آهن، فولاد و یا سایر فلزات دیگر آلیاژی را تشکیل میدهند خواص فیزیکی بهتری خواهند داشت.

خواص عنصر منگنز چیست؟

این فلز تقریبا از نظر رنگ شبیه به آهن است، از ویژگی های این فلز می توان به سخت بودن و شکننده بودن آن اشاره کرد. به نقطه جوش رسیدن این فلز، سرعت پایینی دارد و سخت به نقطه جوش میرسد. اما از ویژگی مشابه این فلز با آهن میتوان به تغییر رنگ آن ها در هوا اشاره کرد. این دو فلز به سرعت کندی کدر و مات میشوند و رنگ آنها تغییر میکند. در ادامه بیشتر در مورد منگنز چیست توضیح خواهیم داد.

کاربرد منگنز چیست؟

مهمترین کاربرد منگنز در صنعت ، تهیه آلیاژهاي آهن و به عنوان ماده اساسی براي تولید چدن و فولاد می باشد .منگنز بیشـترین کـاربرد را در تولیـد فـولاد ( فولادهاي کربن دار،  ضدزنگ، فولاد ابزار و … )منگنز در صنعت شیمیایی و صنایع مختلف کاربرد دارد که در ادامه این مقاله به بررسی کاربردهای مختلف این فلز میپردازیم. میزان و نحوه استفاده از این عنصر در هر منطقه ای متفاوت است. یک نمونه از کاربرد فلز منگنز در تولید آلیاژ آلومینیوم مورد استفاده در قوطی های فلزی نوشابه است. از کاربرد های دیگری که در فلز منگنز میتوان اشاره کرد: استفاده از این عنصر در رنگ سازی، تولید  آجر و سفال و تولید کودهای شیمیایی یا در ساخت بعضی از الکترودهای جوشکاری و حتی در تهیه خوراک دام  و طیور است.

اما کاربرد های دیگر این عنصر در اکسید منگنز است که به صورت دیسپلازی در بی رنگ کردن شیشه ها یا به عنوان خشک کننده در صنعت چرم سازی استفاده میشود. حتی بعضی از سنگ های منگنز بعد از استخراج تبدیل به محصول تجاری میشوند.

خواص منگنز چیست؟

استفاده از منگنز در صنعت شیمیایی

از دیگر کاربرد های منگنز در صنعت شیمیایی است که معمولا در تولید کودهای شیمیایی، رنگ سازی، لعاب دادن کاشی و سرامیک و تمام کارهایی که با اهداف شیمیایی است استفاده میشود. استفاده از قرص منگنز نقش مهمی در ساختار این محصولات میتواند داشته باشد. خلوص کانی های موجود در منگنز باید درجه بالاتری نسبت به سایر مواد داشته باشد. درجه خالص بودن این مواد باید عددی بین %80 تا 85%باشد. ترکیب منگنز با مواد شیمیایی مثل پرمنگنات پتاسیم  و سولفات های دیگر در صنعت متالورژی و تولید باتری موثر است. سولفات منگنز به علت دارا بودن ویژگی حلالیت بالا در ساخت و تولید فلز منگنز مهمترین کاربرد را در ترکیب مواد شیمیایی دارد.

کاربرد منگنز در صنعت چیست؟

همانطور که با فلز منگنز و کاربرد آن در این مقاله آشنا شدیم نتیجه میگیریم که تمامی فلزات دارای خواص  فیزیکی و شیمیایی هستند و هر کدام از این فلزات با ترکیب با مواد یا عناصر دیگر میتوانند کاربردهای بیشتری در صنایع مختلف داشته باشند. فلز منگنز جز آن دسته از فلزات کاربردی است که در صنایع مختلف استفاده میشود. خصوصیت خاص فیزیکی و شیمیایی این فلز باعث شده است که این فلز را به عنوان فلز راهبری و استراتژیک بشناسیم. این فلز در تولید فولاد، ذوب آهن و همچنین باطری سازی مورد استفاده قرار میگیرد.

بیشترین و کاربردی ترین مصرف منگنز فلز منگنز به علت داشتن خصوصیات فیزیکی و شیمیایی خاص و دلایل اقتصادی، به عنوان یکی از فلزات راهبردی در صنایع فولاد، ذوب آهن، تولید فروآلیاژ، باتری سازی و … مورد استفاده قرار می‌گیرد و در سطح جهان حدود ۹۰ درصد این فلز در صنایع متالورژیکی مانند تولید فولاد و آلیاژهای غیر آهنی مصرف می شود. از مهمترین و بیشترین کاربرد منگنز در صنعت می‌توان به تهیه آلیاژهای آهن و به عنوان ماده اصلی برای تولید چدن و فولاد ضد زنگ  اشاره نمود.

کاربرد منگنز در صنعت

قیمت منگنز

همانطور که در این مقاله اشاره شد قیمت قرص منگنز نسبت به  سایر فلزات قیمت پایین تر و مناسب تری دارد. از آنجا که فلز منگنز در تولید بسیاری از مواد و آلیاژها نقش دارند، قیمت این مواد بسته به نوع کاربردشان هم میتوان متفاوت باشد. تعیین قیمت  قرص منگنز به دو عامل بستگی دارد: اولین مورد ارزش و کیفیت ساختار و دومین عامل بحث اقتصادی این ماده است. برای اطلاع بیشتر با شماره تماس 04135514496 در تماس باشید.

 کاربرد منگنز در آلومینیوم

عنصر منگنز در مقادیر کم برای کنترل اثر تخریبی آهن به صورت فازهای شکننده و ترد به کار می رود.مقدار منگنز در حدود نصف درصد آهن می باشد.منگنز به عنوان عنصر آلیاژی در ترکیبات آلیاژهای کار پذیر به کار می رود در این حالت افزودن منگنز(به صورت قرص منگنز) به آلومینیوم استحکام را از طریق ایجاد محلول جامد و بهبود کرنش سختی افزایش می دهد در حالی که تاثیر بسیار کمی بر کاهش داکتیلیته و خوردگی دارد.

منگنز مورد استفاده در صنعت آلومینیوم معمولا به دو صورت منگنز متال(یا منگنز پولکی)  و قرص منگنز مورد استفاده قرار می گیرد. منگنز متال به عبارتی فلز منگنز خالص می باشد با درصد خلوص معمولا بیش از 99.7 درصد منگنز .

قرص منگنز مورد استفاده در صنعت آلومینیوم معمولا به صورت قرص های 75% و 80% موجود است که حاوی 75 الی 80 درصد منگنز خالص بوده و مابقی یا پودر آلومینیوم خالص و یا حاوی  فلاکس های ویژه می باشد که مناسب ذوب این قرص ها در الومینیوم می باشند.

 کاربرد منگنز در آلومینیوم

در حال حاضر شرکت آداک متال امکان تمامی اقلام مربوط به منگنز (منگنز متال و قرص منگنز ) را بر اساس درخواست مشتری با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت را دارد. جهت اخذ اطلاعات تکمیلی در مورد قیمت قرص منگنز و مشاوره در این خصوص و همچنین استعلام قیمت می توانید با کارشناسان شرکت آداک متال در تماس باشید. و یا فرم استعلام و مشاوره خرید را تکمیل نمایید تا کارشناسان فروش ما در اسرع وقت با شما در تماس باشند.


اشتراک گذاری :

برچسب‌ها:, , , , , , , ,

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *